Kolejne oszustwo na “pracownika banku”. Mieszkanka powiatu gostyńskiego straciła blisko 20 tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność i weryfikowanie usłyszanych informacji.
Policjanci gostyńskiej komendy przyjęli zawiadomienie o oszustwie i utracie środków finansowych przez kobietę. Do mieszkanki powiatu gostyńskiego zadzwonił oszust podający się za pracownika banku. Mężczyzna poinformował ją, że jej środki finansowe są zagrożone, w związku z czym musi je przelać na tzw. „bezpieczne konto”. Co więcej, nakłonił ofiarę do podania danych umożliwiających logowanie się do konta osobistego.
Podszywanie się pod pracownika banku to popularna i niestety skuteczna metoda przestępstw. Oszuści manipulują, grają na emocjach (szczególnie osób starszych), wykorzystują zaufanie klientów do pracowników banku oraz podszywają się pod nich.
Stosowanie techniki wywierania wpływu sprawia, że odbiorca nie myśli analitycznie i działa pod wpływem emocji, czym sprawia, że odczuwa on m.in. lęk lub chęć szybkiego zysku, w zależności od sytuacji. Świadomość tych technik jest kluczowa dla zrozumienia, kiedy jesteśmy im poddawani, a ich znajomość pozwala się przed nimi bronić.
Jak bronić się przed oszustami?
Policjanci przypominają metody obrony przed tego rodzaju przestępstwami, a przede wszystkim naciskiem ze strony oszustów.
- Możesz zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika. Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronach banku.
- Nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na infolinię.
- Nie pobieraj żadnej aplikacji – pracownik banku nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji służących do zabezpieczenia konta.
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie, kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające.
- Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane.
- Jeśli rozmowa wzbudza Twój niepokój lub wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
źródło: KPP Gostyń